Domme mensen bestaan niet

‘Het is niet hoe intelligent je bent, maar hóe je intelligent bent!’ Met deze inspirerende woorden begon Dolf Hautvast de training ‘Meervoudige Intelligentie’. Gevestigd op een knusse zolder in het centrum van Utrecht – basis van Onderwijshelden – werd een klein groepje professionals uitgedaagd om over dit onderwerp na te denken. Zo ook vier professionals van Young Ambition.

Centraal deze avond stond het idee om te reflecteren op je eigen manier van lesgeven én de aansluiting op de verschillende soorten intelligentie van leerlingen. We kregen inzicht in de verschillende soorten intelligenties en verdiepten ons in ons eigen ‘intelligentieprofiel’. Vervolgens was natuurlijk de prangende vraag: hoe werkt dit dan in de praktijk? Hoe kun je je les of training zó vormgeven, dat elk kind zich erin kan vinden?

Al snel werd duidelijk dat we eigenlijk helemaal niet moeten denken in termen van ‘dom’ of ‘slim’, maar in termen van verschillende vormen intelligentie (en dus: verschillende leerstijlen!). Wauw, wat een verfrissend idee! Om eens een voorbeeld te noemen: heb je ook zo’n wiebelkont in de klas? Het kan heel goed zijn dat deze leerling beweging nodig heeft om zijn hersenactiviteit te stimuleren. Of twee van die kletskousen? Misschien leren die wel juist het beste door de opdracht aan elkaar uit te leggen!

Na een avond vol veel interessante ideeën wordt het ook voor Young Ambition een leuke uitdaging om met de opgedane kennis aan de slag te gaan in onze lessen en workshops. Dankzij Dolf hebben we in ieder geval veel nieuwe stof om onze activiteiten nog leuker en aantrekkelijker te maken voor onze jongeren! Wordt vervolgd…