“Het feit dat alles om je heen continu verandert is voor mij de grootste uitdaging.”
Naam: Wouter
Leeftijd: 30
Beroep: Digital Marketeer
Hoe ziet je werkdag eruit?
Ik help Nederlandse winkelketens bij het bedenken van online marketing plannen.
’s Ochtends pak ik eerst een kop koffie en check ik de laatste ontwikkelingen in mijn vakgebied op Twitter. De grote aankondigingen in Silicon Valley (de Amerikaanse technologiesector) worden in onze nacht gedaan. Behalve interessant is het erg belangrijk om up-to-date te blijven in de online wereld!
Deze gegevens gebruik ik om een goede marketing strategie te bedenken voor verschillende Nederlandse winkelketens.
’s Middags brainstorm ik met 3 collega’s over een creatief online concept voor een multinational, dat wereldwijd uitgerold gaat worden. En we sluiten de dag af met een paar potjes tafelvoetbal!
Welke vaardigheden en talenten heb je nodig?
Je moet zowel onderzoekend als creatief zijn. Ook moet je de drive hebben om te blijven leren en nooit te lang vastklampen aan wat je denkt te weten: deze business verandert érg snel. Verder is het handig als je kan organiseren en je je enthousiasme en kennis graag deelt met anderen.
Wat is het leukst aan dit beroep?
Het feit dat alles om je heen continu verandert is voor mij de grootste uitdaging. Wat vorig jaar zo goed werkte, hoeft nu helemaal niet meer de beste keus te zijn. Je moet een combinatie van informatie, kennis, ervaring en gevoel gebruiken om tot de beste oplossingen te komen. Daarnaast is de werksfeer bij ons heel ongedwongen en heb ik jonge enthousiaste collega’s die houden van wat ze doen.
Hoe kun je dit worden?
Mijn collega’s bij digital marketingbureau Green Orange (www.greenorange.com) hebben allerlei verschillende achtergronden. Veel komen van Communicatiewetenschap, Commerciële Economie of een mediastudie. Je wordt vaak niet aangenomen op basis van wat je hebt gestudeerd, maar meer op mindset, intelligentie en enthousiasme.
Tip van Wouter:
De online wereld groeit ondanks de crisis flink door, omdat steeds meer bedrijven het belang ervan inzien. Zowel voor marketeers zoals ik, als voor vormgevers en online ontwikkelaars ziet de toekomst er erg goed uit. Als je gek bent van ‘all things digital’ (oftwel een gezonde dosis nerd in je hebt) en je op nu.nl altijd doorskipt naar de tech-rubriek, weet je dat je goed zit.
Ontmoet meer professionals.